VM Agility Sveits, 4. til 9. oktober 2006

Bedre sent enn aldri – hadde planer om å blogge når jeg var i Sveits, men det ble ikke tid til det. Vi var oppe kl. 6 – 7 hver morgen og var tilbake på hotellet i 20 – 21 tiden, og tid for middag.

Onsdag 4.10

Vi reiste onsdag ettermiddag med flytoget til Gardemoen, veldig spente. Gledet oss til å overvære et agility VM samtidig som vi skulle få treffe to oppdretter av Kromfohrländer. Ble litt usikkerhet med tanke på flyet til København da SAS som vanlig hadde overbooket, men i og med at vi hadde fly videre, gikk det greit. Vi møtte noen svenske agility supportere i København som var gode i farten og vi tok samme fly til Basel. Etter en rimelig racer-taxisjåfør kom vi til hotellet og der møtte vi store deler av den norske troppen. Det ble en tidlig kveld da vi hadde en lang dag foran oss.

Torsdag 5.10

Oppdretteren vi skulle til i dag – Heidi og Rudi Gloor – virkelig kjempe hyggelig på telefon og jeg gledet meg. Vi hadde fått alle togtider på mail så det var bare å følge de. Etter en times tur fra Basel til Zürich, var det 40 minutter på et nytt tog til Siebnen-Wangen, hvorpå vi ventet i 20 minutter før vi tok bussen opp i fjellene til  Innerthal. Den tok 20 minutter. På busstasjonen kommer Heidi med Karuna og Amba og møter oss! Håper å få lagt ut bilder på hjemmesiden til Obelix om ikke alt for lenge. I luft linje var det kjempe kort til huset hvor Heidi og Rudi bodde, men veien var 3 om ikke 4 ganger så lang, det var kjempe svingete og bratt – men du for en fantastisk natur. Det var akkurat som du ser på film fra en Sveitsisk landsbygd oppe i fjellene. Det bor ca. 100 mennesker i Innerthal. Gjestfriheten deres var enorm – det var middag, dessert, kaffe og kaker. Begge var kjempe hyggelige og de hadde laget en perm pr. kull så vi fikk sett på bilder av både foreldre og valper, stamtavler mm. De driver med hobby oppdrett og det synes jeg er alle tiders. De hadde også mange spørsmål til oss og det tyder også på at de er seriøse. Amba skal ha valper rundt den 15. oktober og hvis det går bra, kommer de sannsynligvis til å parre Karuna neste år med samme hannhund som er far til Amba. Det er mye hvis, men vi har nå satt oss på liste og står som nr. 6 på ventelisten. Det blir spennende å høre både om Amba sine valper og hva som skjer videre.

Fredag 6.10

Da var det tid for agility VM 😀 Vi dro fra hotellet med bussen kl. 07.00. Det var kø utenfor for å hente billetter, men det gikk ganske raskt. I dag skulle det være innledende runder for stor, mellom og liten, samt innledende runde på lag stor. Jeg filmet hele innmarsjen, det var kjempe spennende og morsomt å se de norske deltakerne marsjer inn sammen med deltakerne fra 34 andre land! Dette var virkelig svære  greier. Hele opplegget var kjempe bra, det var en svær tavle som telte ned fra 8 minutter på briefingen og når det var 1 minutt igjen kom et høyt tut og det ble annonsert over høytaleren. Når så tiden var ute, gikk banemannskap side om side med armene ut til siden og rett og slett «dyttet»/»skuffet» folk ut av banen. Her skulle man ikke briefe for lenge nei, og man måtte ha et riktig merke på seg for å få komme på riktig briefing. Det var jo hele 4 briefinger på stor. Det var masse bra agility å se på og selvfølgelig ekstra spennende å se de norske. Jeg har filmet over 1 1/2 time fra VM, gleder meg til å se det når jeg kommer hjem. For å se resultater gå inn på http://www.agility-wc2006.com/e/wettkampfe/ranglisten.htm. Det ble masse agility og litt dansing i pausen, bare spør Yvonne og Anne, og selvfølgelig mat og drikke. Det var også veldig artig og treffe igjen flere av de utenlandske utøverne jeg traff på Dania Cup. Var tilbake på hotellet i 20-tiden, så var den rask dusj og ut å spise sammen med landslagstroppen og de andre supporterne.

Lørdag 7.10

Ny dag og nye sjanser. Vi orket ikke å reise kl. 07.00 idag, så tok trikken fra hotellet og til hallen litt senere. I dag var det innledende og finale runder for lag i alle klasser. Det var ekstra spennende å følge med på mellom klassen da det er der vi selv går og fy søren for en knall start. Bodil og Rolf debuterte, og Christina debuterte med ny hund. Etter første runde lå de på 8. plass. Dessverre så disket en på liten og en på stor så de ble liggende langt etter. Finalen på alle størrelsene var kjempe spennende, men mellom ble jo selvfølgelig ekstra spennende i og med at vi lå så gått an og alle tre innfridde – tre feilfrie ekvipasjer og vi endte på bronseplass 😀 Og snakk om debut for Bodil – to feilfrie løp i sitt første VM og bronse plass. Både lag liten og stor gjorde bra finalerunde, men med en disk i første runde holdt det dessverre ikke. Men bra løp var det på alle sammen. Etter endt dag var jeg rimelig hes og etter endt middag stupte jeg til sengs.

Søndag 8.10

Tid for finalerunder individuelt! Opp kl. 06.00 og avgårde med buss kl. 07.00 – her skulle det ikke mistes noe 😀 Det var først mellom, så liten og til sist stor. Rolf lå på en 23. plass etter første runde og i agility kan alt skje. Dessverre så fikk han noen feil. Morten og Christina gikk begge veldig bra, de endte tilslutt på Morten 23. plass, Rolf 37. plass og Christina på 57. plass. På liten var også 2. løpet bra og resultatet ble som følgende; Elisabeth 16. plass, Jan 29. plass og Aina 68. plass. På stor var det kjempe spennende da Sarah fra Danmark ledet etter første runde og jo mer man nærmet seg toppen jo viktigere var det å få bra tid og selvfølgelig feilfritt. Heldigvis så viste de på tavlen hva ekvipasjen måtte gå på i tid og om de kunne ha feil eller ikke. Det gjorde det kjempe lett for publikum å følge med. Sarah klarte brassene og vant VM gull. Våre gjorde også kjempe bra løp og Kari F. gikk seg opp hele 30 plasser! Kari F. 21. plass, Geir 55. plass og Merethe 98. plass. Dette ga helt klart mersmak så det blir vel tur neste år også. Blir spennende og se hvor det blir da Portogal har trukket seg, og Norge nå sannsynligvis skal søke. Var på hotellet i 19.30 og middag var kl. 20.00. Begynte nå å bli så forkjølet og dårlig at det ble kun middag og så krype til køys.

Mandag 9.10

Ny dag nytt oppdretter besøk. I dag var det litt kortere reise vei, kun 30 minutter med tog fra Basel til Frick. Der ble vi møtt av Corinne Wyss som jeg ble kjent med i fjor sommer. Oppdretteren vi skulle til kunne ikke engelsk og jeg kan ikke tysk så dermed var det behov for tolk. Det var veldig hyggelig at vi fikk lov til å besøke oppdretteren fordi de hadde et kull på 7 dager gamle valper – de var kjempe søte selv om de var så små. Blir bilder på hjemmesiden til Obelix etterhvert. Moren til valpene bodde ikke hos oppdretteren, men likevel så var det kjempe imøtekommende overfor Kjetil og meg. Hunden som bodde i huset var også veldig søt. Jeg satte meg ikke på noen liste her da jeg føler at det er nødvendig at oppdretteren kan engelsk slik at vi kan kommunisere litt. Etterpå tok Corinne oss med på en tur med hundene hennes og så rakk vi en lunsj før vi måtte ta toget tilbake til Basel og hotellet for å hente bagasjen min. Vi tok så taxi til flyplassen og fra Basel via Düsseldorf til Gardermoen, flytoget til Asker og taxi hjem – var vi hjemme kl. 00.15. En slitsom, men jeg knall artig tur – blir nok VM tur neste år også.