Agility VM 2009 – Dornbirn, Østerrike

Mandag 14. september kjørte jeg Kjetil og Cesar inn til hotell Opera hvor landslagsbussen skulle komme. De skulle ta Oslo – Kiel ferga, og så kjøre nedover til Dornbirn, Østerrike. Jeg skulle også i år få muligheten til å være tilskuer, men jeg reiste først onsdagen.

Det er litt logistikk som skal til når man har et skolebarn og fire hunder, og man selv reiser bort i uka. Det hadde aldri gått uten fantastiske foreldre/svigermor og gode venner! Fame skulle være hos Per,og mine foreldre + svigermor delte på å bo i huset vårt for å passe Victor, samt Démi og Obelix. Tusen tusen takk for hjelpen!

Så onsdag formiddag, etter at mine foreldre hadde kommet til Rakkestad, reiste jeg oppover til Gardemoen. På Dalen parkering møtte jeg Malin og Inger Esther som jeg skulle reise sammen med. En skikkelig jentetur 🙂 ! Vi fløy fra Oslo til Zürich da det var mye billigere enn å fly til Østerrike. Vi møtte Fanny Gott på flyet, men ellers var det ingen kjente. Fra Zürich tok vi toget videre mot Bregenz, vi måtte bytte tog to ganger, så det var veldig hyggelig å være flere. Kl. 23.12 kjørte toget inn på togstasjonen i Bregenz og vi tok taxi til hotellet. Vi skulle bo på 4 Länder Hotell Deucthmann, et helt enkelt og greit hotell med hyggelig hotellrom. Vi hadde bestilt et trippelrom og for en gangs skyld så var det faktisk en ordentlig seng den 3. sengen, ikke en sånn sprinkelseng. Torsdagen brukte vi  til shopping, ja jeg burde kanskje skrive «jeg» for jeg shoppet en del mer enn de andre to…….. 🙂 .

Så var det tid for agility VM. Vi sto tidlig opp og tok bussen til Dornbirn. Vi hadde egentlig tenkt å ta tog, men når bussen rett utenfor hotellet gikk rett til Dornbirn var det jo rimelig enkelt. Synd den bare gikk på fredagen. Bussen gikk til togstasjonen i Dornbirn så der måtte vi bytte til ny buss, men den sto jo der når vi kom frem. Vi rakk fint frem til innmarsjen og jeg er veldig fornøyd med hvor vi satt. Hallen var mindre enn på de andre VMene jeg har vært, men det gjorde det desto mer intimt, men dessverre også fryktelig varmt og dårlig luft, men hva gjør vel det når man skal få se masse bra agility 😀 !  Hvordan det gikk med de forskjellige vet jo folk stort sett nå, men er det noe som er uklart, så finnes resultatene her. Jeg synes alltid det er morsomt med andre raser enn sheltie og border collie så jeg må nesten nevne noen her; i klasse stor; Labrador fra Ungarn, Beauceron fra Estonia, Schnauzer fra Luxemburg, Weimaraner fra Estonia. I mellomklassen var det mange forskjellige raser og min favoritt, etter Cesar og de andre norske 🙂 var jo selvfølgelig en kromfohrländer fra Finland 😀 som var med på gull laget 😀 ! Det var også raser som ikke er så vanlig å se i agility, i hvert fall ikke for meg; tysk jakt terrier fra Belgia og Bavarian Mountain fra Polen. I liten var det vel ikke noen raser som jeg ikke har sett gå agility før, men det var en vestgøtaspets fra Finland som imponerte. Har filmet en del, men jeg trenger litt tid på å få redigert det og lagt det ut. Kommer tilbake til det.

Det ble en del kjøring med både buss og tog på oss tre jentene, men da fikk vi jo sett desto mer av Østerrike :-). Lørdagen og søndagen i hallen var det stappfullt og topp stemning. Vi jublet og klappet så mye at vi ble hese og fikk sår i hendene, hihihihihihi……………. Litt shopping ble det også tid til, agility bånd til Démi og en kjempe fin gul sykkel sekk med svarte poter som jeg fikk brodert «Démi og Beate» på 😀 . Heldigvis skulle vi ikke reise hjem søndag kveld, men hadde en ekstra natt på hotellet. Mandagen ble tilbrakt i Zürich før vi tok kveldsflyet hjem. Var hjemme i Rakkestad kl. 01.15….

Jeg tenkte ikke å gå i detalj på resultater, men jeg må jo gratulere Hilde Bakken og Vaya med en fin fin 9. plass, og det norske mellom laget med en 8. plass. Jeg var jo selvfølgelig ekstra spent på Kjetils vegne og jeg må si at han gjorde en bra jobb. Hopp lagløpet var han litt uheldig Cesar rev en kloss på muren. Agility lag løpet tror jeg er det beste jeg har sett av Kjetil og Cesar, noensinne! Individuelt hopp gikk de også et knall bra løp, men fikk dessverre 5 feil på slalåmen. Det rare var at Cesar ser mot slalåmen som Kjetil viser han, men av en eller annen grunn som jeg ikke så så kaster Cesar et blikk tilbake på røret før han ser mot slalåmen igjen og da går Cesar rett inn i pinne to. Agility individuelt starter også veldig lovende for dem, men med så mye hente hinder fra baksiden var det ikke lett. Kjetil holder Cesar ørlite for lenge på vippa og redder en nesten disk på hindre etter, så sklir Cesar i røret som er hindre etter, han kommer sideveis ut hvorpå Kjetil må bremse opp litt og blir da på etterskudd og Cesar tar et hinder rett frem, istedenfor, nok en gang, å hente det fra baksiden. Video av alle løpene kommer i eget innlegg.

Har hatt en utrolig artig tur til Østerrike, Malin og Inger Esther har vært fantastisk reiseselskap og det spørs om det ikke blir en tur til neste år også, vi vet bare ikke hvor enda….. Og sist men ikke minst, fantastisk mye bra agility! og som folk løper – det er bare å begynne og trene, både meg selv og Démi 😀